hemma och mycket vis!!
ja då har man varit på en 38 timmars tripp utan sömn till sundsvall för att åka en backe som tar allat i sweden utan tvekan!!
har på 8 timmars åkning i denna mycket tekniska backe lärt mig mycket bra saker och med det en hel del ändringar i åk stil och matrialet!!
backen är 2534 meter lång och har en fallhöjd på 250 meter.
börjar med ett långt parti över flera krön och genom flera sköna svängar för att sedan bakom det sista krönet av den övre delan av backen bara försvinna ner i ett parti med 2 180 graders kuror som delas av 40 meter raka mellan sig och med ett dropp på 25-30 meter så det är branta svänar där bromsen innan man kommer in i första kurvan är mäst för att hitta en linje som man tror sig kona ha när man axsar ner genom s-kurvorna.
när man väl tagit sig genom dom 2 första brant 180 graders svängarna så dycker backen hyffsat brant och med detta så är man i backens snabbaste del där man toppar runt 80. efter 150 meter av branten kommer en mycket nice böj på branten som gör att halva rakan är skymd för åkaren när han kommer ut ur s-kurvorna, väl genom böjen har man 150 meter till ingången av nästa parti med 180 graders kurvor och denna gång 3 st på rad med 30-40 meters dropp från kurva ett till ingången på kurva 3 som nog bara är 169 grader. även i detta parti är det branta små rakor på 20 till 100 meter mellan kurvorna vilket gör att farten ökar genom alla om man hittar en linjen.
när man sedan nästan är ur sista kurvan kommer sista partiet där man kommer ha stor nytta av slippande i farter runt 60-70 genom flertalet svepande svaga men skymda böjar i 800 meter för att sedan nå slutet av backen!!!
allt detta på den slätaste asfalt som ligger på en väg i sweden just nu!!!
så ska man träna teknik i mycket tajta s-korvor med hårda in brommsningar innan och sedan välja rätt linje på en hundradel och sedan dra i väg jenom kurvorna för att få med sig all fart ut så är detta böst i sweden!!
men vam skulle ha nytta av sådan träning??? jag vet ju bara vilken tid man bör åka backen...... och vad som krävs för att klara den.
har på 8 timmars åkning i denna mycket tekniska backe lärt mig mycket bra saker och med det en hel del ändringar i åk stil och matrialet!!
backen är 2534 meter lång och har en fallhöjd på 250 meter.
börjar med ett långt parti över flera krön och genom flera sköna svängar för att sedan bakom det sista krönet av den övre delan av backen bara försvinna ner i ett parti med 2 180 graders kuror som delas av 40 meter raka mellan sig och med ett dropp på 25-30 meter så det är branta svänar där bromsen innan man kommer in i första kurvan är mäst för att hitta en linje som man tror sig kona ha när man axsar ner genom s-kurvorna.
när man väl tagit sig genom dom 2 första brant 180 graders svängarna så dycker backen hyffsat brant och med detta så är man i backens snabbaste del där man toppar runt 80. efter 150 meter av branten kommer en mycket nice böj på branten som gör att halva rakan är skymd för åkaren när han kommer ut ur s-kurvorna, väl genom böjen har man 150 meter till ingången av nästa parti med 180 graders kurvor och denna gång 3 st på rad med 30-40 meters dropp från kurva ett till ingången på kurva 3 som nog bara är 169 grader. även i detta parti är det branta små rakor på 20 till 100 meter mellan kurvorna vilket gör att farten ökar genom alla om man hittar en linjen.
när man sedan nästan är ur sista kurvan kommer sista partiet där man kommer ha stor nytta av slippande i farter runt 60-70 genom flertalet svepande svaga men skymda böjar i 800 meter för att sedan nå slutet av backen!!!
allt detta på den slätaste asfalt som ligger på en väg i sweden just nu!!!
så ska man träna teknik i mycket tajta s-korvor med hårda in brommsningar innan och sedan välja rätt linje på en hundradel och sedan dra i väg jenom kurvorna för att få med sig all fart ut så är detta böst i sweden!!
men vam skulle ha nytta av sådan träning??? jag vet ju bara vilken tid man bör åka backen...... och vad som krävs för att klara den.
Kommentarer
Trackback