helmaltsbryggning!!

jaha tänker ni!! vad har han nu hittat på??

jo jag har idag anmält mig till en kurs i helmaltsbryggning av öl. detta är nämligen enligt svensk lag fullt tillåtet att brygga öl i val fri styka!

tanken med detta är att jag ska få en grundlig insickt i hur man brygger sitt eget öl av topp kvalite och även hur dom olika sakerna som är med vid öl-bryggning påvärkar slut resultatet.

sedan tänker jag plåga mina vänner med olika bryggder i min resa för att få fram Mr. zells super bryggd!!
för även i dag är det fult möjligt att få tillstånd för ett micro bryggeri i sverge och det skulle va sjukt kul att en dag kunna nämna sig som bryggare.

har för många år sedan jobbat på ett micro bryggeri och vet lite om vilken skala man ska ha för att kunna producera ett eget öl till försälning.

plus att vi är med i EU som är klart för micro bryggerier och allt med det.
dock vet vi alla att det inte är ricktigt samma ton på sverges stöd för detta!!
men inom en snar framtid kommer systembolaget förlora sitt monopål på alkohol i detta landet och då gäller det att va med på båten med en färdig produckt att kunna sälja i en lagom stor skala i en liten hörn butik...

så den 8 januari sätter jag mig i skolbänken för att lära mig denna konst fult ut!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0