i helgen!!

ja det har varit lungt från mig ett tag nu på grund av snö å en del annat som rör till i livet!!

jag har ju fått moped viruset å det leder till massa nörderier!!
helgen som gick satte jag på en 85cc cylinder som förvandla min 2 hk starka moped till ca: 6 hk...
plus bytet av cylinder så bytte jag även till en hög komps kolv som även den bidrar till kraftökningen.
allt funkar fint och moton som innan va en rätt seg varvad 4taktare är nu en hyfsat högvarvig motor då slag längden på moton nu är kortare än kolvens diametar! hade det varit tvärt om så hade man fått ett grymt vrid utan topp effekt som dock är önskvärt på en moped då man inte är ute efter att ligga å bränna i 100 blås utan vill komma snabbt upp till låt säga 70 knyck för att obehindrat hänga med i stats trafiken i sthlm!!!

men nu har jag ju sattsat på max effekt och varv villig motor och för att få till baka vridet och till å med mer vrid då moton skapar mer kraft på låga varv nu en innan med så har jag en super race kammaxel som har längre öppet tider på ventilerna och ett högre lyft vilket till låter mer bränsle att komma in i förbrännings rummet och med det en kraftigare smäll än med orginal kammen! så där har vi mer effekt att hämta med redan vid låga varv.... sedan kommer avgaserna att försvina snabbare med så toppen blir redo för nästa smäll snabbare!!

problemet med högre lyft på kammen är att ventilerna åker längre in i förbranings rummet och då jag har en högkomps kolv med högre kolv cupol så tar ventilerna i kolv toppen och då är det först och främst insugs väntilen som är problemet då den öppnas tidigare å är öppen längra för att maxa gas-flödet från förgasare å insuget och fylla cylinden med så mycket bensin-gas som möjligt innan den komprimeras och tänds.

tar ventilen i toppen så är det total ras vi snackar om!!! krökta ventiler å hål i kolven,repig cylinder m,m är saker som gör moton till skrot!!!

för att lösa detta ska jag gör på följande sätt!!

täcka kolv toppen med ungarnas modell lera.... sedan på med topplocket och ställa in ventilerna med 0,05 i spel och sedan försiktigt snurra moton för hand utan tändstiftet i via sväng-hjulet tills jag känner att ventilen tar i toppen av kolven och lämnar ett avtryck i modell leran!!!

jag vet att lyftet är 1mm högre på denna kamm!!

då jag fått ett avtryck i leran monterar jag av topplocket och ställer kolven i topp läge i cylinden och kollar noga var det tar i...... kommer i håg det och tar sedan av leran å klär hela kolv toppen och glipan mellan kolv å cylindervägg med lera så inget damm från nästa moment kommer in i moton.....

sedan tar jag fram min dremel "liten handfräs typ tandläkarborr modell större" och slipar upp ventilfickan lite där det tog imot gör om allt igen och om det tar i igen så gör jag om hela proseduren tills allt löper fritt mellan ventilerna och kolven.

när allt lirar så ska jag ha ett monster till moppe med gått om kraft på låga varv och gott om varv för att köra bra mycket fortare en lagen tillåter en moppe till!!


komentarer om det???

Kommentarer
Postat av: matte the maaan

N Ö R D

2009-03-16 @ 18:45:37
Postat av: Anonym

YEP GEEEEEEEEEEEK

2009-03-16 @ 22:34:57
URL: http://www.kb08.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0